Starten met social media

Social media is een onmisbare schakel in de communicatie met klanten. Bij het starten met social media, zoals Facebook en YouTube, hebben veel bedrijven hulp nodig. Al snel weten veel autobedrijven successen te boeken! Hieronder tips over hoe u het beste kunt starten met social media.

 

96% van de Nederlanders is actief op social media en zijn gemiddeld 1,5 uur per dag online. VWE adviseert haar klanten om naast het hebben van een moderne website, in te zetten op minimaal Facebook en YouTube. Op deze social media zijn de meeste mensen actief en de start is relatief eenvoudig. Onze partner Afix geeft u meer inzichten in het gebruik van social media onder de Nederlandse bevolking. Hieronder eenvoudige tips om te starten!

1. Start eenvoudig

Belangrijk met social media is dat u relevant blijft voor uw doelgroep. U hoeft daarom ook niet actief te zijn op alle social media-kanalen die er zijn. Autobedrijven kunnen het beste starten op Facebook en als u filmpjes maakt ook YouTube.

Facebook is handig om bijvoorbeeld te laten zien welke voertuigen momenteel bij u te koop staan. Het is daarbij mogelijk om advertenties te plaatsen in uw regio. Ook het laten zien van uw werkplaats kan zinvol zijn om mensen vertrouwen te geven,

2. Aanmelden op de Facebook en YouTube

Het aanmelden op Facebook en YouTube is eenvoudig te doen via deze social media. Hieronder twee video’s die u kunnen helpen.

3. Onderhoud uw kanalen

Social media is geen eenrichtingsverkeer. Wanneer u actief bent op verschillende kanalen, houdt er rekening mee dat uw potentiële koper reageert op berichten en contact met u zoekt. Ook kunnen mensen negatieve ervaringen met u delen. Het is daarbij belangrijk dat u snel reageert op klachten, waardoor u samen naar een oplossing kunt zoeken. Negativiteit wilt u liever omzetten in positiviteit, zodat ook andere volgens dit kunnen zien.

4. Plaats regelmatig berichten

Ook is het belangrijk om regelmatig berichten te plaatsen. Indien u de ene maand wel actief bent en de andere maand niet, zal dit opvallen bij uw potentiële kopers. Het is daarbij handig om een planning te maken voor uzelf en een medewerker of familielid om hulp te vragen. Hierdoor kunt u in de gaten houden wanneer u iets moet plaatsen en op welk kanaal.

Lees verder: een aantal voorbeelden van autobedrijven op social media